Straks out of office? Zo schrijf je een goed bericht (met voorbeelden)

Een goede out of office is nog niet zo makkelijk geschreven. Als je de meeste berichten leest, dan blijkt dat maar weer. Dus lig jij straks op je hangmatje in de zon, of duik je even weg van alles in de Rode Zee in Egypte? Dan zijn hier een paar tips en voorbeelden voor je out of office bericht, zodat jij straks ook echt van je vakantie kan genieten. 

Wat is een out of office bericht? 

Voor het geval je nog nooit van deze emailfunctie hebt gehoord. Een out of office bericht is een functie van je mailprogramma waarbij een automatisch reply wordt gestuurd met de reden waarom jij op dat moment niet aanwezig bent. Deze berichten kun je van tevoren instellen, zodat jij met een leeg hoofd het kantoor achter je kan laten. 

Voor welke redenen kan ik een out of office instellen? 

Zodra jij afwezig bent van kantoor of even helemaal niet gestoord wilt worden, dan is het tijd voor een out of office-bericht. Als je van tevoren verschillende berichten opstelt, dan hoef je ze alleen maar aan te zetten wanneer dat nodig is. 

Stel je wilt ongestoord werken voor een middag, dan is dit een mooi moment om een out of office voor je collega’s aan te zetten. 

Sorry, ik weet dat je me nodig hebt, maar ik heb even een turbosessie nodig waarbij ik ongestoord kan werken. Dus als je straks toch aan mijn bureau staat, dan neem ik je dit voor altijd kwalijk. Ik ben vanaf drie uur weer bereikbaar. Als het een noodgeval is, bel 112. 

Je kan hem natuurlijk ook heel zakelijk houden: Beste collega, op dit moment werk ik even in volledige stilte. Ik vraag je om je begrip hiervoor. Vanaf drie uur ben ik weer bereikbaar en sta ik klaar om je te helpen. Vriendelijke groet, 

Andere redenen om je afwezigheidsassistent aan te zetten zijn ziekte, vakantie, zwangerschapsverlof, als een collega uit dienst is of als je bijvoorbeeld een cursus of workshop volgt die dag. 

Wat moet er sowieso in een out of office mail staan? 

Er zijn wel een paar criteria waar een out of office aan moet voldoen. Hoe zakelijk, humoristisch of origineel je hem maakt, hangt volledig van het bedrijf af waar je werkt. Vraag desnoods aan je manager als je denkt dat je creativiteit op het randje zit. 

Dit moet je opnemen in je out of office bericht: 

Uiteindelijk heeft een out of office mail als doel dat iemand kan beslissen of hij wacht tot je terug bent of dat hij contact opneemt met een andere collega. 

Wees daarom duidelijk en concreet in je bericht zodat de mailer heel snel kan beslissen wat hij het beste kan doen. 

Out of office voorbeelden waar je niet van in slaap valt 

Er zijn natuurlijk legio voorbeelden van standaard afwezigheidsberichten die je gelijk weer vergeten bent zodra je wegklikt. Het zijn die berichten die net even anders zijn, die blijven hangen als een lekker bruin kleurtje na je vakantie. 

Hier zijn een paar out of office voorbeelden die niet bepaald zakelijk zijn te noemen: 

De meest gemaakte out of office fouten 

Dat je niet bereikbaar bent zullen de meeste mailers niet leuk vinden. En als ze dan ook nog eens een onvolledig bericht lezen waarmee ze niets wijzer worden of verder komen, dan zal dat tot nog meer irritatie leiden. Daarom hier de meeste gemaakte fouten in je out of office. 

Een leuke afwezigheidstekst is nog niet zo makkelijk om te schrijven. Je weet nu in ieder geval wat er wel en niet in moet komen te staan. Hoe origineel je er daarna mee aan de slag kunt is aan je baas, maar een beetje humor (of promotie) wordt meestal toch wel gewaardeerd.